2015. július 24., péntek

Kritika #1 - Vörös rémfarkas (HannaVirágtól)




Mielőtt nekikezdenék: Furcsa számomra a helyzet hogy én adja tanácsot neked, de annak ellenére, hogy nyilvánvalóan nem vagyunk egy szinten, megpróbálok hasznosat is mondani. Inkább tekintsd egy kifejtett és átgondolt olvasói véleménynek, mint kritikának.

Ajánló:
Megérthető okból elsősorban azoknak ajánlanám, akik szeretik a Trónok harca (Tűz és jég dala) világát. A blog kellemesen visszaadja a hangulatot, a világ és korképet, a nagy momentumok terén követi a kijelölt utat, de mer változtatni. Legnagyobb változtatása persze Lyanna, akit igazán érdemes megismerni. Ezen felül ajánlanám azoknak, akiket mindig érdeket a sorozat, vagy a könyv, de a híres orgiák visszariasztották, ugyanis a blog úgy hozza el neked a hangulatot, hogy nem durvítja nagyon el a dolgot szexuális téren. Az előző mondat eddig egy, a történethez nem szorosan kapcsolódó fejezetnél dől meg, ott találtok figyelmeztetést. Mivel igazából a szereplők bemutatásra kerülnek, ha semmi közöd a GoT-hoz csak valami ilyen jellegűre vágysz, akkor is nyugodtan belefoghatsz :D!




Első benyomás, design:
Először is elmondanám, hogy a színeket nagyon jól kiválasztottad, illenek mind a történethez, mind a szereplőhöz. A bordó sok esetben passzol fantasy történethez.  Nagyon tetszik az egyszerű mintás háttér, és a modulok valamint bejegyzések színei és betűtípusa.
Fejléc: A fejléccel kicsit bajban vagyok. Először is nagyon-nagyon remélem, hogy csak az én internek kapcsolatom rossz, de ha ráviszem az egeret és mozgatom, sávokban eltűnik. Ezt természetesen nem veszem figyelembe mivel valószínűleg az én hibám (vagy a melegé). Viszont! Magán a fejlécen is találtam olyat, ami nekem, személy szerint annyira nem jött be. Lyanna alakja nagyon jól el van találva, el tudom képzelni, hogy bizony ez a leányzó Stark legidősebb lánya. Nyilvánvalóan kellett egy ismert, trónok harcás alak a fejlécre, hogy megadja a hangulatot. Én nem biztos, hogy Baelisht választottam volna. Ő csak később kerül képbe, de ezzel mégis azt sugallod, hogy az előtte lévő kalandok és szerelmek nem olyan fontosak. Persze, a pénzmesternek nagy szerepe lesz, de az olvasó nem tudja hová kötni a fejlécet az első kilenc fejezetben. A kilenc fejezet pedig szerintem „bevezetésnek” sok. Ezen kívül a bordélytulajdonos előtt lévő függöny nagyon furának tűnik, mintha összevissza lenne szakadva, és a fejléc többi része szerintem kicsit üres. A betűtípus tetszetős és jól olvasható.
Ide, a desinghez sorolnám az Illusztrációkat, Székely Zsófi tollából/grafitjából/photoshopjából. Egyedi ötlet, színesebbé teszi az összképet (pedig fekete-fehérek), és nekem sokat ad a minőséghez. Általában nem tartom jónak, ha valaki a szövegbe képeket dobál, de azt hiszem ez egy másik kategória. Nagyon jó kis grafikust találtál, remélem még sokáig egy csapatban fogtok játszani.
Trailer: Nekem a trailer alapvetően tetszett, zseniálisan meghozta a hangulatot a GoTos zene, dúdoltam a géppel együtt akár csak a sorozat részeinek elején. Tetszett, hogy majdnem minden a sorozatból volt, bár szerintem a lefejezős gif túl spoileres ahhoz ahol most vagy, inkább Daenerystől kellett volna egyet betenni, mint bonyodalom. Az elnémulós rész nem jött be még úgy sem hogy újabb sorozatbéli zene következett, jobban kellett volna kalkulálni az intró hosszával.

Összességében: 4/ 5 (Számomra a dizi nem annyira fontos)
Maga a történet:
A fülszöveggel kezdeném, ami szerintem bármelyik GoT rajongó figyelmét megragadja. Jó a hangulata, nem árul el túlságosan sokat, és mégis, már az első mondattal bedobod a bombát. Nahát, kapunk Sansa üres és naiv karaktere, és az aranyos, de az elején a komoly dolgokhoz túl kicsi Arya mellé egy újabb Stark leányt? A fülszöveged kicsit talán rövid, de figyelemfelkeltő (már annak aki tudja merre hány királyság az a Westeros). Tetszik az utána lévő szöveg is ahol kifejted a véleményedet a saját Fanfictionod mibenlétéről.
A történetvezetés: Mivel az írásod nagyjából az eredeti mű vonalát követi, szerintem nem érdemes ezt a pontot nagyon kifejtenem. Már eredetileg is jó volt a cselekmény, te is jól adtad vissza. Kicsit hiányolom az igazán egyedivé tévő részeket, vagyis Lyanna szemszögét, kaphatnánk többet a majdnem címszereplőnkből.
Zseniális ötletnek tartom, hogy ennyi beleszólást engedsz az olvasóidnak és elsősorban a fejezeteket, másodsorban minden mást is az ő véleményük, szavazataik alapján készítesz el. Ez bizonyára nehéz, és korlátoz, én néha hagynék magamnak szünetet, hogy arra kanyarodhasson a történet amerre te igazán szeretnéd, de összességében ez a szavazás nagyon szimpatikus gondolat.
Egy apró megjegyzést szúrnék is: Te voltál az első, aki rávettél, hogy fanfictiont olvassak J
Pontszám : 5/5

A karakterek:
Annyi karakter van mind a könyvben, mind a sorozatba, de még a blogodban is, hogy mire felsorolnám, szakállam nőne, szóval csak a főbbekről röviden.
Kezdjük a Starkokkal, azon belül is a mi vörös rémfarkasoddal, Lyannaval. Nekem előszörre nem tűnik túl egyedinek, vagyis Westeroszban persze egyedi, de egyrészt a modern, erős, de érzelmes nő alakja, másrészt nekem leginkább húgai jellemének keveredése. Ez persze nem baj. Nem annak a két mondatnak kell egyedinek lennie, amivel körülírunk egy szereplőt, hanem a tartalomnak, amit beletöltünk a burokba. Tetszik például a viszonya Jamie-hez az elején. Annyira tipikus és valóságos. Én, bevallom rühelltem őt az első évadban, kegyetlen baromnak gondoltam (de Jamie jellemfejlődésével a hozzáállásom is megváltozott) azonban a háttérben húzódó dolgokról nem tudó Lyanna helyében, ki ne bolondult volna bele a jóképű, karddal mesterien bánó szőke „herceg” királyölőbe? Nagyon jól kialakítottad a viszonyát Robbal, és úgy helyezted bele Westeros világába, hogy beolvadt és semmi nem sérült. Annyit megemlítenék, hogy a második örökös Bran, nem Lyanna.
A többiek jellemét általában nagyon jól visszaadtad (bár én a könyvet sajnos még nem olvastam) szóval róluk csak röviden.
Robb: Az elején nagyon érzelmessé tetted. Tisztában van a szerepével, néha veri is a mellét, mint Deres örököse, de igazából csak egy bizonyítani akaró fiú. Nagyon jól felépítetted a kapcsolatát az ikertestvérével, és a Branhez kötődő érzelmeiből is kaptunk valamit, de a többi kapcsolatot nagyon hiányoltam.  Valószínűleg én a meggondolatlan harcias kilencéves húgomat jobban félteném, mint a velem egykorú általában éredt gondolkodású testvéremet, bár az ikerség nagyon nyom a latba. És nem csak Arya hiányzik. Egy-egy félmondat, sejtetés is elég lett volna.
Stark gyermekek: A többiekről, a kicsikről nem tudtunk meg sok mindent, Branről is csak amit a többiek gondolnak. Persze Ryconnal még nem lehet mit kezdeni, Sansát elég akkor bevonni mikor történnek vele dolgok, de Arya érdekelne.
Ned, Cat : Catnek volt egy saját fejezete, ami jól megmutatta a Jonnal kapcsolatos érzelmei kialakulását, sikerült valamennyire szimpatikussá tenned, bár én sosem voltam fanatikus Cat utáló. Nedről Robb által tudunk meg a legtöbbet, épp kellően tekintélyt parancsoló és mégis érzelmes a gyerekei felé. Azért érdekelne egy rész a szemszögéből, még mielőtt elveszti a fejét :D.
Jon, Theon: Jon nekem egyelőre kis szerencsétlennek tűnik, remélem, még kikupálódik (jaj és lécci ne próbálják ki rajta a Caesar merényletet xD ). Theón Lyanna szemszögéből kellően undorító és antipatikus, sosem bírtam szegényt. A saját részében jobb megérthető J
Tyrion: Nekem az elején kicsit lelkisegélyszolgálatnak tűnt, ami nem illik az eredeti nagyon művelt, és alapvetően jóakaró, de egyértelműen ironikus jelleméhez, azonban mint saját szereplőd nagyon szimpi volt.
Petyr Baelish: Számomra kicsit túlságosan szimpatikusnak állítottad be a nem is két hanem inkább százszínű pénzmestert, persze szíved joga arra kanyarintani a szálakat amerre szeretnéd, de Petyr mindig is inkább volt behízelgő, mint őszintén kedves. Az is furcsa számomra hogy Lyanna egy apjakorú férfiba szeressen bele, de hát Westerosban ez amúgy természetes. Nem értettem miért van itt Gif, ha mindenhol máshol rajz
Vagyis: 8/10
(Nem fanficteknél kevesebb szereplővel, cserélődik majd a két szempont értéke)

A kivitelezés:
 Na, most írnék a zseniális stílusodról, ami annyira visszaadja a hangulatot mintha mi is ott lépdelnénk a középkorias Hét királyságban.  A szóhasználatod tökéletes, a korkép szintúgy. A hangulatokat pontosan úgy adod át, ahogy kell, és ahogy gondolom szeretnéd. Bármilyen „féregnek” tudsz olyan látásmódot adni, hogy szimpatikus legyen (sok volt már ebből a szóból). Ez utóbbi a GoT varázsa és te tökéletesen hozod. Több szempontból mutatod be a szereplőket, és az, ahogy mások néznek rá gyakran merőben ellentétes azzal, amit ő maga gondol, ahogy ez a valóságban is előfordul. Egyszóval: imádom! J Volt néhány helyesírási hibád, de sajnos a fejezetek mennyisége miatt elfelejtettem őket, és nem jegyeztem fel, ez a tapasztalatlanságom eredménye elnézést kérek érte. Nagyon kevés volt, és nem súlyosak.
5/5

Összességében: 22/25

Remélem tudtam segíteni, hasznosat mondani. Köszönöm, hogy megbíztál a kritikával, igyekeztem legjobb tudásom szerint megírni. Még van olyan fejezet, amit nem olvastam, de amint a kritikákkal állok valahogy bepótolom, remélem nem baj.

puszi: Baileys/HannaVirág

4 megjegyzés:

  1. Szia!
    Először is köszönöm szépen, hogy időt szántál a blogomra, és köszönöm a szavaidat is! :) Jól esett a véleményed! :)
    Reagálnék röviden: a fejléc elvileg nem tűnik el sávokban, más sem jelezte eddig.
    Nem tudom, hol írhattam, hogy Lyanna a második örökös, bizonyára tévesztésről volt szó. Nyilván akkor lenne ő a második örökös csak, ha rajta kívül az összes fiú testvére meghalna, ezt majd keresem és javítom.
    Aryát szándékosan nem jellemeztem túl, mert az én történetemben nem lesz túl sok szerepe, ezzel lehet elvesztek pár Arya-fant :/ Ugyanez Dany is, neki sem szánok túl sok szerepet, elnézést :/ De persze attól is függ, a sorozat új évadja és a könyv mennyire lesz majd jelentős őt illetően.
    Baelish eddig azért olyan, amilyen, mert kizárólag Lyanna szemszögén át látjuk (és ugye most a legutolsó fejezetben Cersei-én, ahol kicsit már villan a valódi természete). Lyanna még csak hallomásból tudja, hogy neki milyen dolgai vannak, de mint minden nő, maga akarja megtapasztalni a dolgokat, és azt hiszi, majd ő megváltoztatja, és hát fiatal még, el lehet őt is bűvölni, és Petyr megnyerő modora könnyen leveri a lábáról. De garantálom, lesz még itt történés, amiben árnyalom Petyrt :) És Lyannát is, persze. A gif ideiglenes, amíg Zsófi elkészül a rajzzal, az mindenképp cserélve lesz majd.
    A helyesírási hibákért, ha voltak, mindenképp átböngészem majd a fejezeteket.
    Még egyszer köszönöm a véleményt, engedelmeddel linkeltem is a blogomba! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia! Abban a fejezetben volt a második örökös, ahol arról beszél hogy nem kerülheti Jamie-t mert akkor nem udvarias :) Természetesen a te történeted, rajtad múlik kinek mekkora súlya lesz :) Örülök hogy segíthettem (ha segíthettem) a fejléccel pedig ezek szerint csak az én túlmelegedett laptopomnak gyűlik meg a baja :D

      Törlés
  2. Jaj, igen, még annyi, hogy Petyr nem sokkal idősebb ám Jaime-nél :) Jaime 32 éves a történet kezdetén, Petyr és Ned is pedig 36.

    VálaszTörlés