2015. augusztus 31., hétfő

Martini jéggel felrázva, nem keverve! - Avagy kritikaírók és társaik

Hellobello!

Nos, eljött az ideje, hogy végre írjak egy cikket, meglepődve konstatáltam, hogy nekem tényleg ez lesz az első és eddig azért nem írtam, mert ötletem se volt.
De tegnap egyik társam kapott egy kritikát, ami arra sarkalt, hogy mindenképp kifejezzem a véleményemet.
Tehát el lehet küldeni a francba, meg minden, de ez lesz a színtiszta véleményem, akinek nem inge, az ne vegye magára, a többiek meg... Fejlődjenek!

 
Első téma: Kritikaírók* ( Ha lesz igény rá, akkor a blogger társadalom többi rétegét is megírom: designerek, traileresek, fejlécesek, írók, olvasok stb...)

Nos, több csoport is van, a kettő fő, az a jó és a rossz (csakhogy filmbeli legyen...)

1.) A jó kritikaíróról nem nagyon tudok mit mondani, rendesen elolvassa, tényleg gondolkodik rajta, tényleg megnézi a helyesírást és sorolhatnám. Egy rendes kritikaíró foglalkozik a művel és ahelyett, hogy elhordaná a rossz blogokat a fenébe, egyensúlyba tartja a negatívumot és a pozitívumot. Szerintem mindkettőt nehéz megkeresni ugyanolyan arányban, de egyeseknek meg van a tehetségük hozzá.
Neveket nem mondok, de szerintem a nélkül is tudják a blogosok, hogy kire igaz ez és kire nem.

2.) Vannak a rossz kritikaírók, annak több csoportja is van. 
2a.) Van az, aki sebtiben elolvassa, mond valamit a designről, a sztoriról, hogy még se legyen üres a bejegyzés és le tudja azzal az egészet, hogy Jó jó, nagyon jó, 10/9-10 és stb. Szerintem ilyennel is sokan találkoztatok.
Ennél a műfajnál nem értem azt meg, hogy minek is akar kritikaíró lenni az illető? Azért, hogy mégis legyen valaki, és hogy másokért tegyen is valamit? Elmondhatja az illető így, hogy ő kritikus...? Na drágáim, nem! Inkább ne is csináld, mert ez semennyit sem ér egy normális bloggernek, persze jól érzed magad tőle, hogy azt mondta "ez, meg ez, meg ez, meg ez szuper", de konkrét tanácsot nem kaptál tőle, nem lettél semmivel se több és két nap múlva arra se emlékszel, hogy írt a blogodról valamit.

2b.) Van a másik műfaj, amikor mégis csak foglalkozott valamennyit a kritikus a bloggal, de utána elküld téged a francba. Minden negatívumot kiemel, amit talál, főképp ilyenkor a designet szoktam észrevenni. És utána a blogger valószínűleg egy ideig nem is fog írni.
Személy szerint jártam már így, egy kritikus elolvasta egy ideig a blogomat, mint kiderült nem ismerte a sztorit, amire írtam a fanfictiont, ezért mindent leszólt, amit lehetett és letudott annyival, hogy nem tetszik a stílusod, így nem tudok veled mit kezdeni.
Na hát most, megértem, hogy ha nem tetszik, akkor keserves kritikát összerakni, de ez teszi pont jó kritikussá az embert, hogy az utált dologról is egy egyensúlyban lévő bejegyzést képes írni.

2c.) Van a harmadik változat,  mikor a drága blogger el se olvassa... Az ilyen ritka, vagy legalábbis nekem nem nagyon tűnt fel. De ezeknél a bejegyzés talán van 300 szó, de már az is sok tőlük,  ebből mondjuk 200-250 a designet öleli magába.  És vagy annyival békén hagy, hogy jó és megint semmivel se lett több a blogger vagy mindenben szálkát talál (designben), ami megint nem segít ki...

2d.) Negyedik csoport, mikor elolvassa és halálra ömlengi magát egy történeten, hogy milyenjó is, meg ez, meg az, meg amaz, fantasztikus és konkrétan egy hibát se mond, csak fényezi az amúgy tök sablonos blogot... Komolyan mondom, értem én, hogy ízlések és pofonok, de ha nem tudsz kritikát írni, ne írj, mert ezzel nem segítesz.

Összességében a kritikaírók 80 %-a a blog világban NEM a jó kritikusok közé való... És most lehet itt panaszkodni meg minden, de nézzünk már magunkba, legalább egy 100-as listát fel tudok sorolni, hogy ki milyen kategória,  abból kb. 10-12, aki a jók közé bekerül... Már bocs mindenkinek, de ha nem tudsz normális építő jellegű kritikát írni,  ne kezdj bele. Sok idő,  sok munka, hogy elkészüljön egy igazán remekvélemény. Aki nem képes rászánni a dolgot, az ne csinálja,  mert igénytelen,  felesleges munka senkinek se kell. Azért hogy fejlődj, el lehet kezdeni, de javaslom, hogy ne rakd nyilvánosságra a kezdetleges munkádat, mert egyszerűen egyesek felháborítóak... És igen, mi bloggerek érezzük megtisztelve magunkat, ha valaki összerak egy kritikát? Akkor igen, ha jó,  amúgy meg... Tudom, tudom, erre áldozzátok az időtöket, de ha nem tudsz igényest írni,  akkor ne csináld! 

És külön pontként még a kritikusokról. Sok mindent kell figyelembe venni, de irtózom azoktól, akik a kritika több mint felét a designről mondják. Persze rengeteget foglalkozott vele a készítő, talán pont ezért ne szedjél ki belőle minden hibát, ha esztétikailag kellemesen hat a szemednek, akkor hagyd is úgy!
Kivéve, ha speciálisan designet kért az illető…
A másik a trailerről kritika, erről már nem is tudok mit mondani, mert a legnagyobb pofátlanság, csak előre vetít, meg bemutat valamennyit a történetből, de ennyi! A készítő álmodja meg, erről nem mindig tehet a blogger és tényleg, kit érdekel a trailer, a történet a lényeg főképp!
 
De, hogy ne csak negatívumot írjak, azt hozzá teszem, hogy egy kritika az idő, és tényleg a szabadidejüket áldozzák rá egyesek. Úgyhogy mégis csak tisztelettel és várni is kell valamennyit, így viszont akik kérik, azok kulturált módon kérjék, várják ki a soraikat és ne hisztizzenek. Persze, ha a kritika 1 hónapon belül készül el és igazán semmit sem mond és 500 szavas, na akkor már el lehet gondolkodni, hogy mi a fene...
Egy jó kritikához idő és energia szükséges, el kell olvasni, át kell gondolni, megfelelően le kell írni és satöbbi. Nem egyszerű dolog, épp ezért buknak is el sokan rajta.

És, hogy a pofámat ne csak járassam, mert, hogy miért nem írok én egyet, szívesen írok, ha ennyire akarjátok, de elmondom, hogy szerintem mi egy kritika vázlata nagy szavakba.
  • Blog linkje és az író
  • utána a design - fejléc, sablon, modulok (a bejegyzésnek kevesebb, mint a fele legyen, mert nem ez a lényeg, hacsaknem design kritikát akarsz, de az inkább no komment kategória, trailer nem) - Minden szálka, hiba ne legyen benne, ha jó a szemnek, akkor ne vidd túlzásba a hiba keresést.
  • Történet  (bejegyzés 2/3-a legyen ez)
1.     - cselekmény (ismertesd, hogy miről szól, itt a történetbeli bakikat írhatod még le, hogyha van olyan. Emeld ki nyugodtan, hogy értse az író a problémát. Leírások, párbeszédek elemzése)
2.     - szereplők (bemutatásuk, ki milyen, miért, ha esetleg paradoxon a karakter, ami nem szokott lenni, mutasd meg miért.)             
3.      - helyesírás (párbeszédek írása, elütések, helyesírási problémák hibái, emelj ki párat, ami nagyon zavart, vagy sorold fel)
  • Talán egy összegzés (de az inkább felesleg)            
Kiemelném, ha hibát találsz benne, például helyesírás, akkor emeld kinéhányat, mutass neki linket, hol nézhet utána vagy írj neki példát te és hasonlók.
Ha a történetben baki van, meséld el neki és mond el, hogy miért nem jó, mit javítson rajta.
OK és OKOZAT (~ jó, mert.....; rossz, mert.... (Ha nem tetszik, akkor is egy összefüggő pro-kontra kritika legyen, mert tönkre vágod vele bloggert, és legyen a kettő egyensúlyban)

Terjedelem, legalább 1000 szó! 500 szóban semmit, ismétlem, semmit nem tudsz kifejezni, vagy ha igen, akkor az elég pocsék, mert semmire nem térsz ki, ergo 2. kategória vagy! 1000 szó legalább egy jobb minőségű! Legalább!

Utolsó kérdés, amire én is keresem a választ. Miért akar ilyen kritikaíró lenni az illető? Hogy elismerjék? Hogy tegyen valamit a közösségért? Vagy, mert történettel nem tudott megmutatkozni, akkor ezzel igen? Vagy ezzel akar foglalkozni és a blog gyakorlás?  Talán az utolsó az, amit meg tudok érteni, de akkor se ilyen igénytelen munkákkal. Szerintem mindenki törekedik a jobbra, vagy ha nem, akkor szégyelld magadat... Egyszerűen fel nem foghatom, hogy minek kell kritikusnak menni, ha ilyet adsz ki a kezedből... Vedd már a fáradtságot és írj egy jót, hogy megbecsüljenek, és sokan tiszteljék a véleményedet!
Jah és jut eszembe, ha nem tudsz időt áldozni erre és nyavalyogsz, meg 500 szót írsz maximum, akkor ne kezdj bele, el fogsz tűnni a süllyesztőbe..  
 
Azt hiszem ennyit erről, úgyhogy drága bloggerek. Ha kaptok kritikát, negatív kritikát, ne foglalkozzatok igazán vele, a javítható történetbeli hibákat persze, ki kell/lehet javítani, azon érdemes, de ne engedjétek, hogy ez titeket elfordítson az írástól. Van jó és rossz blog egyaránt, ez annyira ízléstől függ, ahogy a sablonosság is, emiatt én pl. alig olvasok blogot, de valaki meg rengeteget. Ahány ember, annyi ízlés, valakinek az 1D kell, valakinek 5Sos, valakinek Ahs, de ez van, így van rendjén. Fogadjuk el más ízlését, mert attól, hogy mi leszarozzuk, attól még nem változik meg. Ő ezt, meg azt szereti, te meg emezt és amazt, ennyi. Nem kell foglalkozni vele, így puffant, máskor másképp fog.

Jut eszembe, aki nem tudja milyen kategória,  az küldjön munkát és megmondom, a kötözködős kommenteket mellőzzétek, mert egyszerűen nem érdekelnek, és nem fogok válaszolni rájuk. Ez az én véleményem volt! Köszönöm a figyelmet! 

Ha legyen még hasonló bejegyzés a blog világ társadalmáról, azt jelezzétek!

(*Itt nem beszélhetünk konkrét kritikusokról, mivel az egy végzettség. Itt véleménykifejtésről van szó, aki kritika blogot vezet, az véleménykifejtős blogot vezet. A kritika csak megragadt szó.)
Puszi: Ballatine's

17 megjegyzés:

  1. Tetszett a cikk, nagyrészt egyet is értek vele. Már korábban is észrevettem, hogy több alkalmatlan kritikaíró van, de inkább nem szólaltam fel, egyrészt, mert én is írok kritikát, és mégis ki vagyok én, hogy mások felett kéretlenül ítélkezzek, másrészt nem akartam vitát belőle.
    Egy rész volt, amin megakadt a szemem, szerintem túl sarkítva fogalmaztad, mégpedig a kritika hossza: szerintem elsősorban nem attól lesz jó egy vélemény, hogy meghaladta az ezer szót. Én kaptam már olyat, ami hosszan, részletesen írt a blogomról, de tulajdonképpen semmi építő tanácsot nem fogalmazott meg, és olyat is, ami bár rövidebb volt, de abban tömören összefoglalta a hibáimat. Tehát, bár többnyire ez a helyzet, a gyakorlatban nem mindig így valósul meg.
    Írtad, hogy aki nem tudja, melyik kategóriába tartozik, az küldhet neked munkát, és elmondod róla a véleményedet. Én nagyon kíváncsi lennék, hogy mit gondolsz a kritikáimról, ezért hálás lennék, ha véleményeznéd. A www.szimyblog.blogspot.hu-n többet is találsz, Szimy néven keress. Előre is köszönöm :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A hossz már meghaladja az ezer szót, ha csak leírod a történetét :D legalábbis nálam úgy van :P

      Törlés
    2. Teljesen igazad van, de én még nem láttam olyan normális kritikát, ami 1000 szó alatt volt, bár lehet nem néztem jól körbe.
      Máris megnézem, melyik kategória :)

      Törlés
    3. Elolvastam párat 1.) gategória alapjába véve, de néha eltudsz szaladni az ömlengésben. De jók közé sorollak

      Törlés
    4. Tényleg? Az ömlengés eddig nem tűnt fel, de akkor ezentúl odafigyelek rá. Köszi :)

      Törlés
  2. Sziaa :D Először is, LEGYEN MÉG! :3
    Másodszor, nem vagyok beképzelt, de örömmel konstatáltam, hogy én a jó kritikusok közé tartozom :3 Sokat foglalkozok egy-egy bloggal, van, hogy napokat is, ha nehezen emészthető. A vörös rémfarkas kritikám nagyon jól megmutatja (ami egyébként Trónok harca ff), hogy egy hozzá nem értő, személy szerint én, mennyi mindent tud róla így is írni :D (8 oldal lett, majdnem 4000 szó) Én mindig kiemelem a negatív és pozitív dolgokat, nem csak leszólás az egész :) Jó nagyot mosolyogtam, mert én is ez alapján a rendszer alapján szoktam kritizálni, a kinézet néhány sor, mert többet nem érdemel, a történet teszi ki a java részét, itt leírom a hibákat, a logikai bakikat, aztán fogalmazás, ami számomra nagyon fontos, helyesírás, ami nem elhanyagolható, plusz összegzést is írok, bár lehet, hogy ezt csak magam miatt, lezárásképp. (Iskolai rendszer szerint "osztályozok", mert úgy jobban tudja az ember, hogy ha hármast kapott, akkor még dolgoznia kell rajta. Jobb, mintha azt írnám, hogy: 50/40 Ebből én személy szerint nem tudok meg semmit... :D Egyszer kaptam egy kritikát, amit bemásolok:
    " Szia Anett! A blogodba úgy kezdtem bele, hogy nem tudtam mire számítsak. Vagy azért volt zavaros, mert késő van vagy nem tudom. Szépen meg van fogalmazva, de én nem értem a sztorit. Személy szerint irigyellek azért, hogy tudsz E/3-as alakban írni. Ennyi lenne. Sajnálom, hogy rövid, de még van egy pár blog amit el kell olvasnom." NEM KIFOGÁS! Nem érdekel, hogy hány blogot kell még elolvasnia :D Rám több mint 10 blog vár, hogy írjak róla. Senkit nem érdekel, hogy mennyit kell olvasnia, de gondolom a többieknek is ilyen tartalmasan válaszolt... Ennek semmi értelme.
    Nagyon tetszett a cikk, és nem is lett annyira durva :P
    Puszi :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon köszönöm szépen, hogy így gondolod és mindenképp megpróbálkozom még ilyennel.
      Nos, erre a "kritikára", ha nevezhetem így, nem tudok mit mondani... Idő, Idő és idő! Áldozni kell érte, egy ilyennel nem tud mit kezdeni az illető...
      Igyekeztem kulturált lenni :D

      Törlés
    2. megtennéd, hogy vetsz egy pillantást az én blogomra is :3 ? Köszi! :)
      http://feketefehertarka.blogspot.hu/

      Törlés
    3. Uhh, az a kritika nem semmi, amit kaptál. (Bár néha hozzám is vágtak hasonlókat:D) Nem emlékszel, ki volt? (Csakhogy biztos elkerüljem)

      Törlés
    4. Elolvastam kettőt Anett, te is 1.) kategória, noha a történet kielemzése néha túlzás, minden egyes fejezetről nem szükséges ennyit írni.

      Törlés
    5. Dehogyisnem! Direkt nem töröltem ki, hogy elrettentő példának bármikor fel tudjam hozni :D Varga Rebeka volt az illető. Azért megköszöntem, már csak a kattintása miatt is :D

      Törlés
    6. Így könnyebbnek gondolom, mert az író is be tudja határolni, hogy melyik fejezetben hol kell javítani :) Én is fejezetenként jegyzetelek a füzetemben :) Könnyebb, praktikusabb, ráadásul biztos, hogy nem hagyok ki semmit :D

      Törlés
    7. Ebben igazad van, legalább a hibát megtalálja. De minden történést nem szükséges leírni :) inkább a történetet tömören mond el, majd a hibákat említsd és mellé írd, hogy hol is találtad :)
      De ez már tényleg csak kötözködés tőle, így eldöntheted, hogyan is jobb

      Törlés
    8. Hű, az a típus vagyok, akinek be nem áll a szája, ha véleményt kell mondania, de azért majd próbálkozom a lényegre szorítkozni :D köszi :)

      Törlés